Kilde - http://genuinelylauren.blogspot.dk/2014/12/hashtaghumpday-vol2.html

Julen er konstant feedback

Her i december ser IDSU på julespil, specielt ved at følge android-spillet Ride before Christmas, der er udviklet af Blondark Games og Dania Games-underviseren Daniel Mac Donald.

Blondark Games opstod mere eller mindre tilfældigt – eller det som man kan kalde organisk. Daniel Mac Donald modtog i august den opfordring fra sin chef, at han skulle begynde at lave nogle computerspil, når han som klassisk uddannet datalog nu skulle til at undervise i spil på Dania Games.

”Jeg lavede et lille usselt kryds og bolle-spil i Windows Forms først,” fortæller han, ”men det virkede i det mindste.” Han fulgte op med en monogame-baseret Tetris-klon, som han selv blev meget tilfreds med, men som aldrig vil kunne se dagens lys, fordi det brød alle copyright-regler mennesket kender til. ”Når man clearede en række, kom der en eller anden replik som ’Make my day’ eller noget med Charles Bronson.” Daniel ryster på hovedet med et af sine karakteristiske, selvafvæbnende smil. På trods af de kommercielle problemer, var han dog meget tilfreds med spillet og fik

Daniel Mac Donald

Daniel Mac Donald

blod på tanden til mere. Da han nævnte det over for sin bror og en ven, dannede de Blondark Games.

Var det så på grund af den tilstundende højtid, Daniel og hans to kompagnoner i Blondark Games kastede sig over et julespil til Android som første fælles projekt? Nej.

”Det er faktisk med inspiration i børnepsykologi,” fortæller Daniel. ”I nogle sammenhænge bruger man store mængder af positiv feedback i terapien, og det tænkte vi, at det kunne være sjovt at forsøge at designe et spil ud fra.” Det gik derefter ret hurtigt op for gruppen, at en anden sammenhæng, der næsten udelukkende bygger på positiv feedback er julen. Det var derfor oplagt at kaste sig ud i et julespil.

Spillet er en endless runner, hvilket giver mulighed for konstant aktivitet på skærmen, og selv menuen er designet efter, at der skal være mange forskellige aktiviteter. Man kan faktisk tjene in-game currency bare på menuen. ”Så man behøver ikke engang spille spillet for at spille spillet,” som Daniel udtrykker det.

Forretningsmodellen er baseret på in-app-purchases, altså at man kan købe forskellige bonusser og ekstra ting inde i det ellers gratis spil. Da vi talte med Daniel onsdag den 2. december var der dog ikke tikket et eneste salg ind endnu. ”Altså, jeg har købt for millioner af kroner,” indrømmer Daniel, ”men dem får jeg jo refunderet.”

I det hele taget bekræfter de første dage – spillet blev lanceret lidt tyvstartende den 27. november – det indtryk, mange i spilbranchen har af Googles Play store: det er meget svært at bryde bare det mindste igennem. Omkring 39 downloads er det blevet til – tallene er lidt forskellige på Googles egen tjeneste og på Flurry, en tilføjelse til udviklingsmiljøet Unity, som Blondark Games bruger til at holde øje med aktiviteterne i spillet.

”Vi vil gerne vide, hvilke ting, folk trykker på. Specielt om de opdager de ting, der er i menuen,” fortæller Daniel. Han indrømmer dog, at de faktisk ikke har tænkt ordentligt over at holde øje med, hvad det er, der kunne drive spillere i retningen af at købe bonusserne. Måske skal det integreres senere. I mellemtiden prøver Blondark Games en klassisk endless runner feature af: ”I weekenden lancerer vi en update, hvor der kommer quests og achievements. Det håber vi får folk til at spille spillet noget længere og komme tilbage til det.”

Vi tjekker ind med Daniel, Blondark Games og Ride before Christmas igen næste torsdag. Kommenter gerne, hvis der er bestemte tal, I vil se, eller spørgsmål, vi skal stille.

Her er downloadtallene fra Google:

Google

Her er de sammenlignelige tal fra Flurry:

Flurry

Posted in Blog and tagged , , , , , , , , , , , , , , .

Admin

Administrator

Comments are closed.