Sjov idé, men kun én sjov idé

For nylig kom spillet Rain on Your Parade (kaldt “skyspillet” herhjemme), hvor man i en pap-agtig fantasiverden spiller en sky, der skal ødelægge en masse arrangementer og oplevelser ved at regne og tordne og lyne på og omkring, de mennesker der flygter for vejret. Her er en trailer:

Det ser sjovt ud, ikke? Og børnevenligt?

Jeg glædede mig til at spille spillet med min den 8-årige søn. Det er tilgængelig på Xbox Game Pass og det var derfor oplagt at hente det og have det klar til en af vores aften-gamere efter lektierne er læst og aftensmaden er spist. Det gik også ganske fint, specielt var han begejstret for, at man selv kan tegne et ansigt på skyen (han endte med at vælge at male det helt sort for at lave “en anonym sky”). Men dagen efter havde han egentlig ikke lyst til at spille det mere. “Det var bare ikke så sjovt, som det ser ud,” sagde han.

Jeg var ikke helt nået dertil endnu, så jeg spillede lidt videre. Men jeg kunne se, han havde ret. Kritikpunkt 1 var, at alle banerne egentlig var ens. Godt nok skulle man regne på et bryllup først, så en Counterstrike-bane, så en skovtur, men man skulle altid egentlig det samme: svæve hen over banen, indtil man havde fundet alle de ting, der stod på ens liste og så regne på dem. Lidt senere kunne man også lyne og tordne, men det var egentlig meget det samme, man lavede. Udviklerne havde forsøgt sig med morsom dialog fra forskellige NPC’er, men den var på et voksent metaplan konstant, sådan så det faktisk ikke rigtig var sjovt (eller af og til passende) for et barn, sådan som alt ved spillet ellers egentlig lagde op til. Det er også i Familie/Børn-kategorien inde på Gamepass.

Hvis man sammenligner med et andet lignende spil, som den 8-årige søn elskede, Untitled Goose Game (“gåsespillet”), kan man se hvad der er gjort galt. Her er en trailer til det:

I gåsespillet (som også var på Gamepass en overgang) er folk konstant i gang med meningsfulde, forskellige hverdagsaktiviteter i de forskellige miljøer, man møder dem. Man afbryder således hele tiden noget nyt. Ens mål ændrer sig også: hold en skovtur, find en nøgle, få en mand til at skifte sin hat ud. I skyspillet skal man hele tiden præcis det samme. Samtidig er gåsen i gåsespillet godt nok irriterende, men meget sjældent direkte ond. I en af banerne i skyspillet satte jeg ild til en lagermedarbejder, i en anden brændte jeg en skov ned. Så er det ligesom lidt mere tilforladeligt, at en gås skræmmer ét barn.

Rain on Your Parade er én idé, og den er meget gennemført. Det er på mange måder et imponerende og fint lille spil. Men når man som spiller hele tiden grundlæggende set bare skal gøre den samme ting, uanset level eller påståede mål, så er det faktisk lidt ligegyldigt hvor charmerende og veludført styring, grafik og lyd er. “Det er bare ikke så sjovt, som det ser ud.”

Mikkel Lodahl

Previous
Previous

Pædagogisk spilanalyse: Hvilke pædagogikker findes i dit spil?

Next
Next

Manifest for IDSU