Pædagogisk spilanalyse: Hvilke pædagogikker findes i dit spil?

JA, pædagogik kan siges i flertal og der findes mange af slagsen. Spil formidler ikke alle på samme måde. De har forskellige syn på spilleren og anvender ikke samme former for adfærdsregulerende mekanikker. Måske skulle du overveje hvilken pædagogisk retning og pædagogisk tænker, dit spil tager udgangspunkt i.

 
Asset 2logo.png
 

Nu tænker du nok: Jeg laver ikke læringsspil, så hvorfor skal jeg læse om pædagogik i forbindelse med spiludvikling? Det skal du heller ikke, men det bør du. Alle spil formidler noget til nogen, bevidst eller ej, og spillerne opdrages til de spil de spiller - både direkte og indirekte. Det være sig viden og kompetencer til selve spillet, men også til en verden uden for spillet. 

Som spildesigner gør du dig tanker om, hvordan du formidler gameplayet og spilverdenen til dine spillere. Måske tænker du over hvordan spillet opleves og over hvad spillerne tager med sig fra spiloplevelsen. Du tænker måske over hvilke værdier, herunder syn på køn, seksualitet, politik, vold, økonomi, livsfilosofi og så videre, dit spil afspejler. Når du gør dig disse tanker, tænker du allerede pædagogisk. Når man vil noget med nogen (og det gælder både børn, unge og voksne), som man har en opdragende eller vejledende rolle i forbindelse med og tilmed gør sig tanker om dette, er man i gang med pædagogik.  

Der kan skrives en hel bog om pædagogisk spilanalyse og derfor skal vi i denne serie blot se overfladisk på fire markante tænkere i den pædagogiske idéhistorie og fokusere på hvordan de ville opdrage spilleren til at spille dit spil. 

Vi starter med Luther.  

Luthers tekst tutorial

 
facade-1611156_1920.jpg
 

Vi kender det alle. Vi sidder på WC og kedsomheden meldte sig allerede, før vi gik derud. Derfor er det godt at vi har en mobil i hånden. Vi downloader et lille gratis spil. Så nu skal vi underholdes - men hov, hvad er nu det. En tekst tutorial, med mange steps! Du når ikke at komme i gang med spillet, før en anden i familien skal på WC, dine ben sover eller du faktisk er færdig med dit gøremål på kummen.  

Det er Luthers skyld! Ja, du læste rigtigt - den protestantiske kirkefader. 

I 1528 tog Luther på rundtur, for at se hvordan det stod til med folks viden om den kristne tro og blev mildest talt skuffet. Nu havde han fået oversat biblen til tysk og så kunne folk ikke engang Fadervor eller Trosbekendelsen. 

Luther ville råde bod på folks uvidenhed, og skrev derfor, i 1529, sin “Lille Katekismus”, som var en pixibog om kristendom. I bogen gennemgik han De Ti Bud, Trosbekendelsen og Fadervor samt dåb, nadver og skriftemål. Og så var det ellers bare udenadslæring hver søndag - som ungerne i øvrigt var glade for, fordi de der slap for arbejdet i marken. 

Spildesign: Spil der formidler hvad der formidles skal og måske lidt til via tekst og repetition. Det foregår primært via tekst eller henvisninger til en hjemmeside eller i gamle dage med en manual, der omfangsmæssigt kunne have været en håndbog i Dungeons and Dragons værdi. Men også spil der smækker en keyboard-infotavle i hovedet på spillerne, før de overhovedet ved, hvad spillet handler om. 

Spileksempler: Civilization IIs manual var en dørstopper af dimensioner. Moderne Nintendo-spil er ofte også syndere, fordi udviklerne er meget nervøse for, om alle nu er med helt fra starten. Mario and Luigi: Dream Team synes for eksempel det er vigtigt at have en tekst, der minutiøst forklarer, at og hvordan man skal hoppe på fjenderne for at skade dem – på det tidspunkt noget, man havde gjort i Mariospil i 28 år! 

Spillersyn: Spilleren bliver opfattet, som en der kan modtage og følge instruktioner. Spilleren opleves samtidig, som en der kan finde på at snyde og lede efter måder at omgå spillets regler, hvilket spillet skal forsøge at forhindre. Der er en ”korrekt” måde at spille spillet på. 

Litteratur: Luther, Martin: “Den lille katekismus”, anden udgave, Eksistensen, 2017.

Næste gang spiller vi hardcore med Locke!

Jonas Begtrup-Hansen

Previous
Previous

Patch min bil, men lad mig køre

Next
Next

Sjov idé, men kun én sjov idé