Succes i den danske spilbranche

Den danske spilbranche er i vækst og med udsigten til etablering af et nyt spilinstitut og 34 millioner i den kommende finanslov, er der gode udsigter til endnu mere vækst.

At Kulturminister Jakob Engel-Schmidts tirsdag foreslog at afsætte 34 millioner på finansloven over de næste 4 år til oprettelse af et nyt spilinstitut, er på mange måder en god nyhed. At vores politikere med ministeren i spidsen har fået øje på, at den danske spilbranche er vokset til en milliardomsættende branche, er i sig selv god nyhed. Men at der med den nyfundne interesse følger en pose penge med, er jo endnu bedre.

Den danske spilbranche har luft under vingerne, hvilket var meget tydeligt så sent som i sidste uge, hvor det absolut største spilevents på europæisk jord, Gamescom, løb af stablen i Köln i Tyskland. Messen består af en forbrugerdel og en forretningsdel med sammenlagt over 320.000 besøgende. På sidstnævnte del af messen var den danske spilbranche for anden gang repræsenteret med en dansk stand, der husede en bred vifte af spilvirksomheder fra hele Danmark: fra veletablerede spilstudier som Ghostship Games og Bedtime Digital, via indievirksomheder som CinderCat og Silkroad, til servicevirksomheder som Multiscription og Games Branding. I alt 28 virksomheder, flankeret af repræsentanter fra Dansk Erhverv og Game Hub Denmark. Standen var en ubetinget succes, og i løbet af tre yderst velbesøgte dage dannede den danske stand rammen for, at de deltagende virksomheder i den danske delegation kunne dedikere sig til at indgå aftaler med samarbejdspartnere fra hele verden, netværke og møde spilbranchens nye talenter.

Den danske stand på Gamescom er et godt billede på det allerede velfungerende, professionelle samarbejde i den danske spilbranche. Standen blev mulig i kraft af en fælles indsats mellem en håndfuld aktører, der alle har forskellige indgange til branchen: Dansk Erhverv, Game Hub Denmark, Creative Denmark, Producentforeningen, Vision Denmark og ikke mindst de deltagende virksomheder. Der er ingen hovedarrangør, og hver især bringer det til bordet, som netop de excellerer indenfor. At skabe en sådan stand, og få succes med den i konkurrence med messens mange øvrige deltagende virksomheder, lande og brancheorganisationer vidner om, at der er erfaring og et velfungerende netværk med mange dygtige aktører i branchen. Og det er bare endnu en grund til, at vi godt kan tillade os at bryste os af vores spilindustri, og være stolte af den succes, den allerede er.

Derfor er det også fantastisk med udsigten til at få spiludvikling på finansloven; til oprettelse af et spilinstitut, og til større politisk bevågenhed for branchen. Det står endnu lidt uklart hvad og hvordan pengene skal bruges, og hvordan det nye spilinstitut skal udmøntes. Men der er ingen tvivl om, at det i forvejen gode samarbejde i spilbranchen nu står overfor en styrkelse, der kan afstedkomme endnu flere hjemlige og international succeser.

-Mikkel Fledelius Jensen & Jonatan Yde

 

Previous
Previous

Bæredygtig Software - Måling og Fremtidsperspektiver

Next
Next

Er dit spil glo-værdigt?